Kié a dal?
Aki kapja….
A nemzetközi zenei picon (is) kezd elharapódzni a helyzet. Ahogy az életben szinte mindenben, így a zene világában is van egy íratlan hierararchia, aminek sokszor az ártatlanok esnek áldozatul.
Létezik a hierarchia?
A legutóbbi trendek szerint az előadók szerzői jogdíjakat követelnek azok után a dalok után is, amikhez semmi közük, azon kívül, hogy ők énekelték fel. Az énekesek világában (sajnos) nagyon kevés azok száma akik szerzőként is közreműködnek a dalokban és általánosságban az a jellemző, hogy mindenre van külön ember, így a dalszerzésre, és a szövegírásra is külön embert kérnek fel. A hierarchia szerint legfelül áll a management, kiadók, alattuk az előadók, és alattuk a szerzők. Holott, dalszerzők és szövegírók nélkül nem is létezne az az adott sláger.
Ezt a csatát vívják most egyre többen és egyre több dalszerző kiáll a jogaiért és nem engedi kizsámányolni magát. Az érdem mindig azé, aki megdolgozik érte, tartja a mondás, de az életben ez sajnos nem mindig így van.
Az előadók ( vagy a kiadójuk) azzal szoktak érvelni, hogy az ő énekük adja el a dalt, nélkülük a kutya sem lenne kíváncsi a zenére. Ez szerintünk egyébként nem igaz. A legideálisabb az lenne a helyzet megoldására, ha végre az előadók is kivennék részüket a dalszerzésből, és akkor valóban személyes lenne a dal és nem esetenként bábuként tekintenének rájuk, hanem tehetséges szerzőként is.
Forrás: Dalszerző